loading...
معلم یار،دانلود نمونه سوال
سعید ساجدی رئیسی بازدید : 1342 پنجشنبه 12 مرداد 1396 نظرات (0)

روش تدریس حروف الفبای فارسی اول ابتدایی

 

تفاوت روش تدریس فارسی اول ابتدایی با تدریس دوره جدید

تفاوت روش تدریس فارسی اول ابتدایی قدیم با روش تدریس فارسی اول ابتدایی جدید در چیست؟

روش تدریس فارسی اول ابتدایی قدیمی به این صورت بود که ابتدا نشانه ها به دانش آموز آموزش داده می شد.

بعد کلمه ای که حرف مورد نظر را دربر داشت با روش بخش کردن و صدا کشی تدریس می شده است.

مثلا اگر دانش آموز فقط حروف آ ا و ب را خوانده بود کلماتی که به آنها آموزش داده می شد کلمه های آب و بابا بود.

اما در روش فارسی اول ابتدایی جدید ابتدا تمام کلمه هایی که حروف مود نظر در آن بکار رفته را به دانش آموزان آموزش می دهند.

بعد دانش آموزان با کمک معلم نشانه ها را در کلمه ها پیدا می کنند.

مثلا برای تدریس نشانه آ ا این کلمه ها آمده است: آب، آبی، دریا، بابا

در کتاب فارسی نشانه ها به رنگ دیگری نوشته شده اند اما تشخیص نشانه ها بعد از آموزش کلمه ها با راهنمای معلم، به عهده دانش آموز است.

اما روش تدریس فارسی اول ابتدایی دوره جدید، به دلیل حجم زیاد کتاب، تقسیم کتاب به دو بخش بخوانیم و بنویسیم، تغییر کرده و نسبت به گذشته سخت تر شده است.

در این نوشتار استادبانک تلاش کرده تا روش های صحیح تدریس فارسی اول ابتدایی را ارائه دهد تا راهنمای خوبی برای معلمان عزیز باشد.
کتاب فارسی اول ابتدایی

قبل از مطالعه روش تدریس فارسی اول ابتدایی بهتر است شما معلمان عزیز مطالعه ای بر کتاب فارسی اول دبستان داشته باشید.
بهتر است بخوانید :  تدریس خصوصی ریاضی پنجم دبستان

جهت دانلود روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود کتاب مهارت های خواندن فارسی اول دبستان

دانلود کتاب مهارت های نوشتن فارسی اول دبستان

فارسی اول ابتدایی دارای دو بخش بخوانیم و بنویسیم است.

هر کدام اهداف خاص خود را دارند.

در کتاب بخوانیم دانش آموزان در ابتدای کتاب با بخش نگاره ها و نشانه ها آشنا می شوند.

که هدف این بخش آموزش واژه آموزی، واج آموزی و جمله آموزی است.

آموزش نگاره ها به این صورت است که هفته ای سه نگاره تدریس می شود.

معلم باید در مهرماه بخش نگاره ها را به اتمام برساند.

بخش دیگر کتاب بخوانیم رو خوانی است که هدف آن، گسترش واژگان و متن خوانی یعنی تسلط بر خواندن می باشد.

کتاب بنویسیم شامل تمرین ها و فعالیت های دانش آموز بعد از آموزش کتاب بخوانیم است.

هر دو کتاب بخوانیم و بنویسیم باید بطور موازی و هماهنگ با هم تدریس شود.
روش تدریس فارسی اول ابتدایی

 

روش تدریس فارسی اول ابتدایی

 

 

1- بهتر است برای آموزش نگاره از بازی، فیلم و شعر و قصه برای فهم دانش آموز استفاده کنید.

2- در بخش آموزش نگاره ها، قبل از اینکه شما مطلب اصلی را در قالب داستان و … بیان کنید بهتر است از دانش آموز بخواهید در مورد تصاویر هر نگاره فکر کرده و برداشت خود را از نگاره ها بیان کنند.

3- در بخش آموزش نشانه ها، دانش آموزان را به گروه های کوچک دو تا سه نفره تقسیم کنید.

شکل های مربوط به کلمه هایی که نشانه مورد نظر را دارد به صورت پازل در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

با راهنمای از دانش آموزان بخواهید شکل های مرتبط با نشانه ها را در بین پازل ها پیدا کنند.

از آنها بخواهید در مورد شکلی که بدست آورده اند با گروه خود صحبت کرده و نتیجه گفتگو را یک دانش آموز به عنوان نماینده از هر گروه برای دیگر دانش آموزان بازگو کند.
بهتر است بخوانید :  روش تدریس علوم اول ابتدایی

4- از دانش آموزان بخواهید که کلمات کلیدی را در کتاب پیدا کرده و در کلاس بیان کنند.

مثلا در هر فصل برای آموزش کلمه کلیدی مورد نظر از دانش آموز بپرسید که در شکل چه چیزهای به رنگ آبی است؟

او جواب می هد: دریا، آب و …

5- در بخش نگاره ها، باید کلماتی که هم آغاز و هم پایان هستند را با بچه ها تمرین کنید.

بعد از بخش نگاره ها برای هر فصل از آنها بخواهید که کلمه هایی که هم آغاز یا هم پایان هستند را پیدا کنند.

مثل بابا و دریا که هم پایان هستند و باید روی صدای آخر تاکید کنند و یا کلماتی مثل آب و آبی که هم آغاز هستند و دانش آموزان باید روی صدای اول تاکید نمایند.

6- به دانش آموزان این فرصت را بدهید که خودشان کشف کنند و بیاموزند.

مثلا فورا به آنها نگویید آ دو شکل دارد و یا چه کلمه هایی دارای این نشانه ها هستند.

اجازه دهید خود دانش آموزان این موضوع را کشف کنند.

مثلا شما می توانید با نشان دادن تصویر آب و دریا از دانش آموزان بپرسید که نشانه مورد نظر در کجای کلمه بکار رفته است.

در اول کلمه نشانه آ ا به چه شکلی است و در آخر کلمه چه شکلی می شود.

اصلا در ابتدای تدریس جواب را نگویید و با راهنمای از دانش آموزان بخواهید که جواب سوال تان را پیدا کنند.

مثال:

بچه های عزیز به شکل آب نگاه کنید و به من بگویید در اول کلمه چه صدایی را بیان می کنید؟

جواب: آ…..

حالا به من بگویید در آخر کلمه دریا چه صدایی را بیان می کنید؟

جواب: ا….

حالا به شکل صدای اول آب نگاه کنید و آن را یاد بگیرید.

به شکل صدای آخر دریا نگاه کنید و آن را یاد بگیرید.
خب آ در اول کلمه به چه شکلی آمده است؟ در آخر کلمه به چه شکلی می یاید؟
بهتر است بخوانید :  تدریس خصوصی ریاضی اول ابتدایی
پس نتیجه می گیریم کلمه آ ا در اول کلمه به این شکل است و در وسط و اخر کلمه به شکل دیگری
حالا نوبت شما است که روی تابلو نشانه آ ا را با هر دو شکل آن بنویسید.
با زبان کودکانه و شعر، این دو شکل را برای دانش آموزان معرفی کنید.
آ ا چند شکل داره؟ … … دو شکل داره … …دو شکل داره
به این میگن آ اول… … کجا میاد؟ … … اول میاد همیشه به غیر از این نمیشه … … تو جدول الفبا هرکی بجای خویشه
7- کتاب بنویسیم هم به موازات و هماهنگ با کتاب بخوانیم پیش ببرید.

حتما هم بعد آموزش هر نشانه، در کلاس کتاب بنویسیم را حل کنید.

اگر از دانش آموزان بخواهید در منزل انجام دهند ممکن است نتواند به درستی تمرینات را حل کنند.

و شما هم متوجه اشتباهات آنها نخواهید شد.

بهتر است بعد از آموزش هر بخش، دانش آموزان در کلاس بنویسیم را حل نمایند تا شما متوجه اشکالات آنها شده و در همان جلسه آنها را رفع نمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از سایت و مطالب سایت راضی هستید؟!
    از قالب جدید سایت راضی هستید؟! (مهر 96)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1405
  • کل نظرات : 389
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 883
  • آی پی امروز : 316
  • آی پی دیروز : 2723
  • بازدید امروز : 1,241
  • باردید دیروز : 19,133
  • گوگل امروز : 41
  • گوگل دیروز : 1123
  • بازدید هفته : 110,583
  • بازدید ماه : 353,100
  • بازدید سال : 2,587,900
  • بازدید کلی : 53,610,633