طرز تهیه نمک خوراکی علوم چهارم دبستان
تحقیق در مورد نمک خوراکی کلاس چهارم,طرز تهیه نمک خوراکی به زبان ساده,نمک خوراکی,تهیه نمک خوراکی,طرز تهیه نمک,نمک چگونه تهیه میشود,چگونه نمک خوراکی تهیه میشود,طرز تهیه نمک خوراکی,نمک خوراکی چگونه تهیه می کنند
,نمک را چگونه تهیه می کنند,نمک خوراکی را چگونه تهیه می کنند,تحقیق نمک خوراکی,نمک خوراکی چگونه تهیه میکنند
,نمک خوراکی را چگونه تهیه میکنند,نمک خوراکی راچگونه تهیه میکنند,
,نمک خوراکی چگونه به دست می اید,نمک خوراکی راچگونه تهیه میکنیم,نمک خوراکی راچگونه تهیه می کنند
,طرز تهیه نمک خوراکی چهارم دبستان,طرز تهیه نمک خوراکی کلاس چهارم,نمک را چگونه تهیه می کنند
,نمک خوراکی چگونه تهیه میشود علوم چهارم,نمک خوراکی را چگونه تهیه می کنند,
تهیه نمک خوراکی کلاس چهارم,تهیه نمک خوراکی علوم چهارم دبستان
سلام دوستان و همکاران محترم پایه چهارم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , طرز تهیه نمک خوراکی علوم چهارم دبستان ویژه ی مهر ماه سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
قبل از احداث كارخانههاي تصفيه ي نمک ، نمک خوراكي در كارگاههاي سنتي به اين شكل توليد مي شد كه به سنگ نمک استخراج شده از معدن، پس از آسياب شدن و سرند كردن، يُد اضافه گشته و در كيسههاي نايلوني زرد رنگ روانه ي بازار مصرف مي شد.
اين نوع نمک ، به علت آنكه هيچ گونه عمل تصفيه اي روي آن انجام نمي گيرد، غير استاندارد بوده و مصرف خوراكي آن در درازمدت عوارض نامطلوبي ايجاد مي نمايد و بايستي از مصرف آن جدا خودداري شود.
روش مكانيزه ي تصفيه نمک
روش توليد در كارخانههاي تصفيه ي نمک شامل مراحل زير است:
1- آسياب كردن سنگ نمک (يا استفاده ي مستقيم از نمک تبخيري) و انحلال آن در آب خالص و تهيه ي محلول اشباع آب نمك.
2- اضافه كردن مواد شيميايي براي رسوب كامل كلسيم و منيزيم و خارج نمودن مواد نامحلول.
3- عبور محلول آب نمک از فيلترهاي شني براي حذف ذرات ريزتر از 30ميكرون.
4- تبخير محلول اشباع نمک و توليد بلورهاي (كريستالها) خالص نمک و جداسازي آنها توسط سانتريفوژ.
5- شست وشوي نهايي بلورهاي نمک در سانتريفوژ و اضافه كردن يُد به آن.
6- خشك كردن كريستالهاي نمک در خشك كن با استفاده از هواي گرم و انتقال نمک به سيلوهاي ذخيره.
7- بسته بندي نمک با دستگاههاي تمام اتوماتيك.
همانگونه كه ديده مي شود در اين روش علاوه بر افزايش ميزان خلوص تا حداقل 5/99درصد، تمام ناخالصيهاي محلول و نامحلول نمک حذف مي شوند و نيز به علت دماي بالاي مورد استفاده، آلودگيهاي ميكروبي(كه در صنايع غذايي از اهميت بالايي برخوردار است) از بين مي روند.
يُــــد دار كردن نمک
بسياري از مواد غذايي به طور معمول در رژيم غذايي مردم كشورمان كم است. يُد از جمله ي اين مواد است كه هرچند بدن به مقدار زياد آن احتياج ندارد، اما كمبود آن هم مشكلات زيادي را به دنبال دارد.
اختلالات ناشي از كمبود يُد، بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان و از جمله ايران را در معرض خطر قرار داده است. بررسيهاي به عمل آمده نشان مي دهد كه نمک ، ايدهآل ترين وسيله براي افزايش يُد است، زيرا تنها ماده ي غذايي است كه در دسترس عموم مردم است و در بيشتر جوامع روستايي ممكن است تنها كالايي باشد كه از خارج به آنها مي رسد.
روشهاي افزايش يُد به نمک ساده و قابل اجراست، به خصوص وقتي نمک براي مصرف تصفيه مي شود، يُد افزايي تاثير بسيار ناچيزي در قيمت آن خواهد داشت. براي اضافه كردن يُد به نمک از تركيبات يُدور يا يُدات پتاسيم و به ميزان 30 تا50 گاما (ميلي گرم در كيلوگرم) استفاده مي شود.
اضافه كردن يُد به نمک تاثير بسيار زيادي در ريشه كني بيماري گواتر در بين مردم ايران داشته است.
چرا حضرت محمد تا 4 سالگی در صحرا زندگی میکرد
چراحضرت محمددرصحرازندگی میکرد,چرا حضرت محمد تا 4 سالگی در صحرا بود,زندگینامه حضرت محمد,لقب حضرت محمد,چرا حضرت محمد تا سن 4 سالگی در صحرا بود,درباره حضرت محمد
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , اطلاعاتی درمورد زندگی حضرت محمد (ص) آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
محمد(ص)تنها فرزند عبداللّه و آمنه بود. زمانی که به دنیا آمد پدرش عبداللّه،چشم از جهان فرو بسته بود. مادر از همان روزهای نخست تولد محمد(ص) دریافت که شیر کافی برای ریختن در کام نوازدش ندارد. او را به زنی به نام ثویبه سپردند،او هم شیر کافی نداشت و سپس حلیمه از تیره; بدویان سعدیه،عهده دار شیردهی به محمد(ص) شد. حلیمه،طفل را در آغوش گرفت و روانه; بادیه شد. رسم اهل مکه چنین بود که نوزادان را به دایگان میسپردند تا آنان از شرّ هوای بد و وباخیز مکه،در امان بمانند و از هوای پاک و مناسب صحرا بهرهمند شوند و توان مقابله با مشکلات و سختیهای زندگی را به دست آورند. علاوه بر آن فصاحت زبان آنان در میان اهل بادیه تقویت شود. همچنین زندگی در صحرا و بادیه به دلیل دور بودن آدمی از اشغالات زندگی شهری،زمینه و فرصت اندیشه در اسرار طبیعت را فراهم میآورد و موجب بروز ذوق و قریحهای پاک در آدمی میشود. البته به شرط آن که زندگی در صحرا،استمرار نیابد و طولانی نشود. دوره; توقف محمد(ص) در بادیه متفاوت گزارش شده است. برخی منابع،دو سال و برخی دیگر چهار سال را ذکر میکنند. صاحب طبقات مینویسد چون رسول(ص) به چهار سالگی رسید،هر روز صبح همراه برادر و خواهر شیری خود،چهار پایان را به نزدیک قبیله برای چرا میبرد. گذران دوران کودکی در فضای باز و گشاده; صحرا،بی گمان زمینه; بازی،تفریح،جست و خیز و تخلیه; انرژی و رشد جسمی و روحی را برای کودکان فراهم میآورد. پیامبر(ص) نیز که پسر بچه; چالاکی بود و به دلیل گذران چند سال اول کودکیاش در صحرا،از این امر مستثنی نبوده است. بخصوص که محمد(ص) در دوران طفولیت،برادر و خواهر شیری هم داشته و بطور طبیعی با آنان بازی میکرده و گوسفندان را به چرا میبرده است. با این حال در منابع سیره و حدیث از بازیهای پیامبر(ص) با دیگر کودکان اخبار و روآیات زیادی نقل نشده است. در گزارشی میخوانیم که محمد(ص)چون شش ساله شد،آمنه او را نزد داییهای آن حضرت(ص) که در محله; بنی عدی بن نجار شهر یثرب (مدینةالنبی) بودند،برد تا با ایشان دیدار کند. رسول خدا(ص) برخی از خاطرات این سفر را درحافظه داشت و چون پس از هجرت،به محله; بنی عدی بن نجار رفت،آن جا را شناخت و فرمود:من با انیسه دخترکی از انصار در اینجا بازی میکردم و همراه پسر بچههای داییهایم،پرندگانی را که اینجا مینشستند،میپراندیم و چون به خانهای نگاه کرد،فرمود:مادرم مرا در این خانه منزل داد و در استخر آب چاه بنی عدی بن نجار،شنا کردن را بخوبی آموختم. همچنین در جایی دیگر،رسول خدا(ص) فرمود:من با بچههای قریش برای نوعی بازی،از این طرف و آن طرف،سنگ تهیه میکردیم. محمد(ص) از دوران کودکی در بادیه به شبانی میپرداخت و بعداً نیز پس از انتقال به خانه; ابوطالب و با توجه به فقر و تنگدستی او و سنت جوامع قدیم که کودکان را از همان آغاز سن رشد به کار و یاری بر معیشت خانه وا میداشتند؛ابتدا وظیفه; شبانی خویشاوندان را عهدهدار گردید و سپس به شبانی گلههای مکّیان پرداخت. در این دوران،محمد(ص) حلم و شفقت را نیک آموخت و خود را برای تحمل سختیهای اینده رسالت آماده کرد و امکان یافت تا هم از فرهنگ بتپرستی و سنن اجتماعی به دور باشد و هم فرصت اندیشه در عظمت هستی و شگفتیهای خلقت را پیدا کند. بنابراین حضور موقت محمد(ص) در بادیه و پرداختن به شبانی از کودکی تا سالهای بعد،تأثیرات مثبتی بر شخصیت رسول خدا(ص) داشت و او را برای دوران بزرگسالی و وظیفه; سنگین رسالت آماده کرد؛لذا او در این سالها از زندگی در صحرا و بادیه،جز آموزههای مثبت را بدست نیاورد و خشونت صحرا بر روان او چیره نشد. اما در کنار این عوامل،برخی از پژوهشگران به زمینهها و عوامل دیگری اشاره کردهاند که میتوانست بر شخصیت محمد(ص) تأثیرات دوگانه داشته باشد. یکی از این عوامل یتیمی او بود. محمد(ص) پس از آن که در شش سالگی مادر خود را از دست داد،در هشتسالگی به سوگ پدر بزرگ مهربان خود نشست. یتیم عبداللّه را به سفارش جدّش به خانه; ابوطالب انتقال دادند. ابوطالب در زندگی خویش،تنگدستی و بزرگواری را با یکدیگر جمع کرده بود. فقر خانه; ابو طالب،محمد(ص) را با گرسنگی آشنا کرد. اما یتیمی و سختیهای دوران کودکی که به طور طبیعی بر روح و روان کودک اثر میگذارد؛بر شخصیت محمد(ص) تأثیر منفی نداشت. گرچه محمد(ص) از آغاز تولد،از محبت پدر محروم بود و تنها شش سال به همراه مادر بود در این مدت هم،چند سال دوران شیرخوارگی خود را در نزد حلیمه بسر میبرد؛اما از نظر روحی و عاطفی افراد مهربان و دلسوزی چون پدر بزرگ و عمو،جایگزین مناسبی برای پدر و مادر او به شمار میرفتند و با محبتها و نوازشهای بیدریغ،خلاء نبودن پدر و مادر را برای او پر میکردند. محمد(ص) تا دوران جوانی همچنان در خانه و همراه عموی مهربان خود زندگی میکرد. لذا در دوران کودکی،نوجوانی و جوانی همه با او مهربان بودند و او جز نوازش و احترام و محبت از سرپرستان خود چیزی ندید. هر چند که محمد(ص) در کنار این محبتها،سختیها و تنگناهای معیشت را درک کرد و بخصوص در خانه; ابوطالب که عیالوار و تنگدست بود،فقر را با تمام وجود چشید؛اما فقر و سختی هرگز در وجود او،تبدیل به عقده نگشت و او را در زندگی اینده به سوی فزون خواهی نکشاند. فقر خانه; ابوطالب در کودکی و نوجوانی محمد(ص) برای او زمینه; معرفتی فراهم کرد که در پرتو آن،فقر را بشناسد و درد فقیران را لمس کند و همواره به یاد ایشان باشد و راه نجاتشان را جستجو کند. منشأ کرامت و بزرگواری عمیقی که در روان محمد(ص) بوجود آمد،بی گمان الهیست. زندگی سختی که یتیم عبداللّه در متن آن پرورش یافت،به طور طبیعی میبایست او را فرد گرا و عاری از کرامت و بزرگواری بار آورد اما در سیره پیامبر (ص) نه تنهفردگرایی،خودبینی، پرخاشگری و عدم تعادل عاطفی مشاهده و گزارش نشده است،بلکه او اینه; روحش را تنها به روی فضایل موجود جامعه; خویش گشود و تنها آن چه را که با فطرت انسانی سازگار است،در خود پروراند.
علاوه بر آن محرومیت از نعمت پدر و مادر در دوران کودکی،بر روح و روان محمد(ص) تأثیرات مثبتی بر جای گذاشت که مهمترین آنها،استقلال شخصیت او بود. عدم پرورش محمد(ص)در دامان پدر و مادر،بویژه در دوران کودکی،مانع از آن شد که رسوم و سنّتها و ارزشهای جامعه جاهلی در ذهن او رسوخ کند و سرپرستان او نیز به خاطر ممانعت از دل آزردگی یتیم خویش، نمیتوانستند در این جهت بر او سختگیری کنند. علاوه بر آن گویا دست تقدیر چنین رقم خورده بود که پیامبر(ص) کسی را تکیهگاه همیشگی خود برنگزیند تا بتواند تکیهگاه و ملجأ حقیقی را بیابد.
هم خانواده کلمات فارسی چهارم دبستان
هم خانواده کلمات فارسی چهارم,هم خانواده ی کلمات,هم خانواده کلمه تصمیم,هم خانواده کلمه درس,کلمات هم خانواده درس اول فارسی چهارم,هم خانواده کلمات فارسی چهارم دبستان درس اول,کلمات هم خانواده,هم خانواده یاب,کلمات هم خانواده چهارم دبستان,هم خانواده درس,کلمه های هم خانواده,هم خانواده کلمات فارسی آنلاین,هم خانواده کلمه ها
سلام دوستان و همکاران محترم پایه چهارم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , هم خانواده کلمات فارسی چهارم ابتدایی و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
طرح درس روزانه سوم ابتدایی
,طرح درس,طرح درس روزانه سوم ابتدایی 95,طرح درس ریاضی سوم ابتدایی جدید,طرح درس علوم پایه سوم ابتدایی, طرح درس روزانه ریاضی سوم ابتدایی 95,طرح درس سالانه فارسی سوم ابتدایی,طرح درس فارسی سوم ابتدایی جدید,طرح درس روزانه علوم سوم ابتدایی جدید,طرح درس سالانه سوم ابتدایی 95,فرم طرح درس روزانه,طرح درس روزانه,طرح درس سالانه,نمونه طرح درس,نمونه طرح درس روزانه,طرح درس علوم سوم ابتدایی,طرح درس ریاضی سوم ابتدایی
سلام دوستان و همکاران محترم پایه سوم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , طرح درس آبان ماه سوم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
هم خانواده کلمات هم خانواده درس هم خانواده عزت هم خانواده ی عزت هم خانواده هلاک
,هم خانواده کلمات,هم خانواده درس,هم خانواده عزت,هم خانواده ی عزت,هم خانواده هلاک,هم خانواده یاب,هم خانواده محبت,هم خانواده کلمه فضا,هم خانواده فضا,هم خانواده سطح ,هم خانواده دقت,هم خانواده یاب آنلاین,هم خانواده مدرسه,هم خانواده تدریس ,هم خانواده مدارس,هم خانواده عزیز,هم خانواده تعزز,هم خانواده مهلک
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , هم خانواده ی بعضی از کلمات و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
برای مشاهده توضیخات به ادامه مطلب مراجعه کنید
چرا وسعت سطح زمین افزایش نمی یابد
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , نوشته ای در مورد انبساط زمین آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
جهان در حال انبساط
علم بر این اعتقاد است که جهان در حال انبساط است و این انبساط 13.7 بیلیون سال پیش از نقطه در عالم آغازیدن گرفته است.
علم بر این اعتقاد است که جهان در حال انبساط است و این انبساط 13.7 بیلیون سال پیش از نقطه در عالم آغازیدن گرفته است. مدارک زیادی برای تائید این نظریه وجود دارد، مانند: دور شدن کهکشان ها از ما، تابش زمینه کیهانی و وجود هیدروژن و هلیوم در جهان.
اما چه چیزی قبل از انفجار بزرگ رخ داده است؟ نظر به اینکه تمام مواد و انرژی در نقطه ای که جرم و چگالی در آن بینهایت بوده و همه به هم پیچیده بودند، تصور مشاهده قبل از این زمان و اینکه چه رخ داده است بسیار مشکل است.
مارتین بوجووالد و چند تن دیگر از کیهان شناسان از دانشگاه ایالت پن، تصور وقایع قبل از مهبانگ را امکان پذیر می دانند، تفکرات و ایده های او به صورت مقاله ای در مجله معتبر Nature Physics به چاپ رسیده است.
به عقیده او با استفاده از تکنیک های ریاضی با نام حلقه گرانش کوانتمی، که ترکیبی از نسبیت و مکانیک کوانتمی است می توان دیدی متفاوت نسبت به دوران اولیه جهان پیدا کرد. به اینصورت که نقطه آغاز که بینهایت کوچک و چگال بوده را می توان، در یک توپ که شامل مقداری چگالی و جرم است فشرده کرد.
محققان بر این باورند که قبل از وقوع مهبانگ، جهان درون این توپ کوچک متلاشی شده است و سپس، دوباره دچار انبساطی شدید و قوی شده است. بر طبق این تئوری هندسه فضا زمان جهان قبل از مهبانگ بسیار شبیه به جهان امروز ما بوده است.
توضیحات بیشتر در ادامه مطلب
درباره ی اهن زنگ نزن اطلاعاتی جمع اوری کنید
تحقیق در مورد آهن زنگ نزن کلاس ششم
سلام دوستان و همکاران محترم پایه ششم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , توضیحاتی درمورد اهن زنگ نزن علوم ششم ابتدایی (صفحه 25) آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
آیا توجّه کرده اید که بعضی از فلزات زنگ می زنند و بعضی دیگر٬زنگ نمی زنند؟آهن معموأ زنگ می زند.به همین علّت است که وقتی رنگ قسمتی از بدنه اتومبیل از بین می رود٬هوا باعث می شود که آهن زیر قسمت رنگ شده خیلی زود زنگ بزند.
چرا آهن زنگ می زند؟
برای آن که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسیدآهن قرمز رنگ را (که همان زنگ آهن است) تولید می کند. در هر صورت٬ نوعی آهن وجود دارد که زنگ نمی زند. اختراع یا کشف این آهن امری تصادفی بود!
در سال۱۹۱۳ ٬هری بریرلی٬ که متخصص ذوب فلزات بود٬ برای ساختن لوله تفنگ٬ دنبال فلزی مناسب می گشت. از این رو فلزات گوناگون را با هم ترکیب کرد و آلیاژهای مختلفی به دست آورد. امّا پس از انجام آزمایش ها٬ تمام نمونه ها را به گوشه ای انداخت. چند ماه بعد متوجّه شد در حالی که همه نمونه های دور ریخته شده٬ زنگ زده اند٬ یکی از آنها زنگ نزده است! بریرلی این آلیاژ را با دقّت بررسی کرد و فهمید که ۱۴٪آن کروم است.
به این ترتیب فلز زنگ نزن یا استنلس استیل وارد زندگی بشر شد. امروزه اغلب لوازم آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن هستند. جنس بیشتر دیگ ها٬ کتری ها٬ ماهی تابه ها٬ قاشق و چنگال ها٬ چاقو ها و لگن ظرفشویی آشپزخانه ها از آهن زنگ نزن است؛ همین طور بسیاری از لوازم جرّاحی و قطعات خودرو ها از این فلز ساخته می شوند.
*** کروم یا کرومیوم فلزی سخت٬خاکستری و دیر گداز است با علامت اختصاریcr.
*** آلیاژ فلزی است که از ترکیب دو یا چند فلز به دست می آید.
توضیحات بیشتر در ادامه مطلب
جدول شگفت انگیز کلاس اول
جدول شگفت انگیز اول ابتدایی,روش حل جدول شگفت انگیز,جدول شگفت انگیز اعداد,دانلود جدول سودوکو برای کودکان,نمونه سوال جدول شگفت انگیز کلاس اول,جدول شگفت انگیز کلمات,اموزش جدول شگفت انگیز کلاس اول,آموزش جدول سودوکو کلاس اول,جدول سودوکو برای پیش دبستانی
سلام دوستان و همکاران محترم پایه اول ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , جدول شگفت انگیز کلاس اول ویژه ی درس ریاضی اول ابتدایی و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
براي آموزش مربع هاي شگفت انگيز ( سودوكو ها ) به دانش آموزان كلاس اول بايد نكات زير را مورد توجه قرار دهيد:
مربع هاي شگفت انگيز از مصداق هاي حل مسئله هستند كه از ابتداي كتاب تا انتهاي كتاب به كرات آمده است.اگر از همين ابتداي سال به خوبي آموزش داده شود دانش آموزان با مشكلي مواجه نخواهند شد وسودوكو هاي عددي مشكل را نيز به راحتي حل مي نمايند.
* درابتدا بايد مفهوم رديف وستون رابه دانش آموزان آموزش دهيد طوري كه دانش آموزان كاملاً قادر به درك اين مفاهيم باشند.
* بر روي تخته سياه جدولي به شكل زير رسم نماييد وبا رنگ كردن رديف ها وشمارش رديف هاي جدول اين مفهوم را براي دانش آموزان جا بيندازيد.
ستوني ؟
آزمایش دماسنج دوم ابتدایی
سلام دوستان و همکاران محترم پایه دوم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , آزمایش گرما و سرما علوم دوم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 95-96 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
موضوع : گرما و سرما ( کار با دماسنج )
موارد مورد استفاده: [چراغ الکلی ، دماسنج ، بشر ]
خلاصه فعاليت هاي انجام شده:
در يك ظرف تا نيمه آب سرد ميريزيم . سپس دماسنج را داخل آب سرد قرار ميدهيم . محل قرار گرفتن مايع داخل دماسنج را يادداشت ميكنيم.
ظرف را روي سه پايه قرار ميدهيم و يك چراغ الكلي زير آن روشن ميكنيم،در هر دقيقه يكبار دماي ظرف را اندازه گيري ميكنيم.
پس از نیم ساعت شعله را خاموش ميكنيم و مجدداً هر 2 دقيقه يكبار دماي ظرف را يادداشت ميكنيم.
مشاهدات و نتايج بدست آمده پس از انجام فعاليت:
زمانیکه دماسنج در آب سرد قرار می گیرد مایع داخل دماسنج به آرامی پایین می آید و دمای 6 درجه سانتی گراد را نشان می دهد .
بعد از روشن کردن چراغ الکلی دماسنج شروع به بالا رفتن می کند ، بعد از مدتی حدوداً نیم ساعت آب به جوش می آید و مایع درون دماسنج 100 درجه را نشان می دهد .
بعد از خاموش کردن چراغ الکلی آب کم کم دمای خود را از دست می دهد و مایع درون دماسنج کم کم پایین می آید .
چرا 13ابان روز دانش اموز نامیده شد
روز دانش آموز شعر,مقاله روز دانش آموز,تحقیق در مورد 13 آبان,روز دانش آموز چه روزی است؟,13 آبان چه روزی است,تعداد شهدای 13 آبان 57,مقاله 13 آبان,انشا در مورد 13 آبان روز دانش آموز
سلام دوستان و همکاران محترم پایه ششم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , نوشته ای در مورد چرایی نام گذاری 13 آبان به عنوان روز دانش آماده کردیم
امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
حادثه ای که موجب شد روز 13 آبان را روز دانش آموز بنامند؟
روز 13 آبان 1357 روز اوج تظاهرات و مخالفت دانشآموزان و دانشجويان عليه رژیم پهلوی بود.
در جنگ و گريز سربازان حكومت نظامي با دانشجويان كه تا پاسي از شب ادامه داشت، چندين نفر شهيد و زخمي شدند.
دانشگاه تهران كه از مدتي پيش به محل گردهمايي دانشجويان مخالف رژيم تبديل شده بود، در اين روز شاهد يكي از گستردهترين تجمعات دانشجويان بود.
عدهاي شعار ميدادند، گروهي بحث و تبادل نظر ميكردند و برخي نيز سخنراني كرده يا اعلاميه ميخواندند. از نخستين ساعات روز 13 آبان تعدادي از دانشآموزان معدود دبيرستانهايي كه هنوز فعال بودند، مدارس را تعطيل كرده به سوي دانشگاه تهران تظاهرات كردند. آنها در سر راه خود ديگر دبيرستانها را نيز تعطيل كردند. با افزايش جمعيت دانشآموزان، سربازان ارتش وارد عمل شدند و با شليك تير هوايي و انفجار گاز اشكآور به مقابله با دانشآموزان پرداختند و آنها را متفرق كردند. با شدت يافتن درگيري بين سربازان و دانشآموزان شعارهاي «مرگ بر شاه» و «معلم به پا خيز محصلت كشته شد» از هر گوشه خيابان، به پا خاست.
در مسير حركت دانشآموزان به سوي دانشگاه، مردم نيز با آنها همراه شدند و پس از ورود به دانشگاه به تجمع دانشجويان پيوستند. دانشجويان سپس به مسجد دانشگاه رفتند و از طريق بلندگوي مسجد، شعارهاي تندي عليه رژيم سر دادند. آنها كه قصد داشتند از دانشگاه تا خانه آيتالله سيد محمود طالقاني ـ كه به تازگي از زندان آزاد شده بود ـ تظاهرات كنند، هنگام خروج از دانشگاه با مأموران حكومت نظامي روبهرو شدند. صداي تيراندازي و انفجار گاز اشكآور، جمعيت را پراكنده كرد. عدهاي به داخل دانشگاه بازگشتند و با بستن درهاي دانشگاه به شدت شعار ميدادند. عدهاي ديگر كه در بيرون از دانشگاه مانده بودند به خيابانهاي اطراف رفتند. دانشجويان به سمت دانشكده پزشكي در حركت بودند كه نظاميان وارد محوطه دانشگاه شده دوباره شروع به تيراندازي و انفجار گاز اشكآور كردند. دانشآموزان و دانشجويان براي خنثي كردن اثرات گاز اشكآور، شاخههاي درختان را شكسته آتش زدند. با خروج مأموران از محوطه دانشگاه، مجروحين به بيمارستانهاي اطراف دانشگاه منتقل شدند و فرياد «الله اكبر» دانشآموزان و دانشجويان شدت يافت. گروه ديگري از تظاهركنندگان كه در خيابانهاي اطراف دانشگاه پراكنده بودند با روشن كردن آتش و حركت به سمت خيابانهاي آناتول فرانس (قدس فعلي) و بزرگمهر، شيشههاي ساختمان نشريات حزب رستاخيز و نگهباني برق دانشگاه را شكستند و اثاثيه آنها را بيرون ريختند. در خيابان تختجمشيد (طالقاني فعلي) نيز بانك صنايع و معادن مورد حمله تظاهركنندگان قرار گرفت. ساعاتي بعد، تظاهرات اطراف دانشگاه به سطح شهر و ديگر خيابانها كشيده شد. تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي نظير «دانشگاه شهيد داد» و با اعلام شهادت 65 نفر در دانشگاه، واقعه امروز را به اطلاع مردم رساندند.
درباره تعداد شهدا و مجروحان حادثه 13 آبان مقامات فرمانداري نظامي تهران اعلام كردند كه برخلاف شايعات منتشره هيچكس كشته نشده تنها سه نفر مجروح شدهاند. دكتر عبدالله شيباني، رئيس وقت دانشگاه تهران نيز اظهار داشت كه درگيريهاي امروز تنها چهارده مجروح به جاي گذاشته است. روزنامه كيهان به نقل از راديو ايران، نوشت كه تا ساعت 12 شب، دوازده نفر از مجروحاني كه در بيمارستان پهلوي منتقل شده بودند درگذشتهاند و حال دو نفر ديگر از آنها وخيم است. اما بنا به آمار بنياد شهيد انقلاب اسلامي در ميان شهداي انقلاب تنها نام دو نفر به نامهاي مصطفي حاجي و سيد مهدي سيد فاطمي ذكر شده كه تاريخ شهادتشان 13 آبان 1357 است.
آنچه كه موجب بازتاب واقعه 13 آبان در جامعه شد، پخش فيلم درگيريهاي اين روز از تلويزيون بود. كاركنان سازمان راديو و تلويزيون در اقدامي بيسابقه، فيلم وقايع امروز دانشگاه را در بخش خبري ساعت 30/21 به نمايش گذاشتند. در اين فيلم كه صداي تيراندازي، انفجار گاز اشكآور و شعارهاي تظاهركنندگان ضبط شده بود، صحنه تير خوردن يكي از دانشجويان، هر بينندهاي را متأثر ساخت.
حادثه 13 آبان 1357 پيامدهاي بسيار بدي براي رژيم داشت.
فرداي آن روز تعدادي از ساختمانهاي دولتي، تأسيسات و اتوبوسهاي شركت واحد به آتش كشيده شد كه گفته ميشود بسياري از اين رخدادها توسط عمال حكومت وقت و به منظور زمينهسازي براي روي كار آوردن دولت جديد صورت گرفته بود. در پي اين واقعه وزير علوم و آموزش عالي، دكتر ابوالفضل قاضي، استعفا كرد. كابينه شريف امامي با عنوان دولت آشتي ملي كه در اولين ماه زمامداري خود، كشتار 17 شهريور 1357 را به پا كرده بود، با واقعه خونين 13 آبان مجبور به استعفا شد و جاي خود را به دولت نظامي غلامرضا ازهاري داد. شاه نيز در پيامي ترحمبرانگيز كه در 15 آبان از تلويزيون پخش شد، بابت خطاهاي گذشته از ملت عذر خواست و متعهد شد كه در رفع خرابيها و مفاسد سياسي و اقتصادي بكوشد. او گفت: «من صداي انقلاب شما ملت ايران را شنيدم.»
امام خميني در 14 آبان طي پيامي به ملت ايران واقعه دانشگاه را محكوم كرد و شاه را مسئول تمام خرابيها و خيانتها دانست. ايشان ضمن دعوت از مردم به صبر فرمود: «من از اين راه دور چشم اميد به شما دوختهام و آنچه كه در قدت دارم در خدمت به شما كه به حق است، نثار ميكنم و صداي آزاديخواهي و استقلالطلبي شما را به گوش جهانيان ميرسانم.»
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اين روز به نام روز دانشآموز نامگذاري شد. همچنين نام برخي مدارس، مجموعههاي ورزشي و خيابانها را سيزده آبان گذاشتند.
منبع: دايرةالمعارف انقلاب اسلامي، سوره، حوزه هنري، 1389، ج 2، ص 318 تا 320
چرا حباب ها گرد هستند
چرا حباب کروی است؟,چرا حباب گرد است به زبان ساده,شکل حبابها,علت گرد بودن حباب ها,چراحبابها گرد هستند,چرا حباب ها به شکل دایره هستند,حباب چگونه تشکیل می شود,تحقیق در مورد حباب کلاس چهارم,چرا همه حبابها دایره شکل اند
سلام دوستان و همکاران محترم پایه چهارم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , اطلاعاتی درمورد حباب های علوم چهارم ابتدایی آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
حباب ها به خاطر کوهسیون یا پیوستگی به شکل گرد می خواهند باشند
در واقع حباب ها همیشه هم گرد نیستند و احتمالا تا به حال اگر با وسایل بازی که در حباب های صابونی فوت می کنند کار کرده باشید متوجه آن شده اید. اگر در آن بدمید حباب ها می خواهند کروی باشند اما ابتدا بیشتر به شکل سیگار در می آیند و سعی می کند تا خودشان را دوباره شکل بدهد. به دلیل این که حباب ها در اساس لایه های نازکی از مولکول های مایع هستند که به یکدیگر چسبیده اند چون آنها به یکدیگر جذب شده اند که به خاطر پدیده ای به نام پیوستگی یا کوهسیون است. این باعث ایجاد کشش سطحی می شود. درون لایه مولکول های هوایی به دام افتاده اند که نمی توانند از حباب خارج شوند. اما این تنها نیرویی نیست که بر روی این لایه عمل می کند. از بیرون نیز هوای بیشتر به درون آنها فشار داده می شوند. کارآترین روش برای این لایه مایع این است که این نیروهایی که مقاومت می کنند به فشرده ترین شکل به صورت کره برحسب نسبت حجم سطحی درآیند. جالب تر اینکه دانشمندان به روش هایی پی برده اند تا حباب هایی را بسازند که گرد نیستند پس آنها می توانند ژئومتری سطوح را مطالعه کنند. آنها قادرند حباب هایی را ایجاد کنند که مکعبی و حتی مستطیلی شکل هستند با معلق کردن لایه نازک مایع بر چارچوبی سیمی تا به شکل دلخواه درآیند.
چرا باید آب اکسیژنه را در جای تاریک نگهداری کنیم
آب اکسیژنه,خصوصیات آب اکسیژنه,اطلاعات اولیه آب اکسیژنه,موارد استعمال آب اکسیژنه,شناسایی آب اکسیژنه,فرمول آب اکسیژنه,آب اکسیژنه قیمت,آب اکسیژنه از کجا تهیه کنیم,طرز تهیه آب اکسیژنه,آب اکسیژنه برای مو,خطرات آب اکسیژنه,آب اکسیژنه اسید است یا باز,قیمت آب اکسیژنه در داروخانه,آب اکسیژنه برای پوست
[آب اکسیژنه را در جای تاریک نگهداری کنید.زیرا آب اكسيژنه ماده اي شيميايي است كه در اثر حرارت يا نور به آب وگاز اكسيژن تجزيه مي شود.]
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , اطلاعاتی درمورد آب اکسیژنه علوم ششم ابتدایی آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
اطلاعات اولیه آب اکسیژنه
آب اکسیژنه خالص H2O2 یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ میباشد و با زحمت زیاد میتوان آنرا تهیه نمود. آب اکسیژنهای که در داروخانهها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته میشود محلولی است از آب اکسیژنه در آب که در 100 قسمت آن سه قسمت آب اکسیژنه است و مانند آب بیرنگ و بیبوست و مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است.
خصوصیات آب اکسیژنه
به مرور آب اکسیژنه تجزیه و تبدیل به آب و اکسیژن میگردد. این عمل تجزیه در محیط بازی سریعتر و در محیط اسیدی کندتر تا در محیط خنثی صورت میگیرد. ممکن است که اگر مدت مدیدی آب اکسیژنه را انبار کنند، کاملا تجزیه و تبدیل به آب گردد. بر اثر گرد بعضی اجسام عمل تخریب آب اکسیژنه تسریع میگردد مانند گرد بیاکسید منگنز و گرد فلزات و …
اگر بر روی محلول آب قدری از اجسام پایدار کننده مانند اسید فسفریک ، اوره ، اسید بنزوئیک و نظیر آنها بیافزایند، عمل تخریب بسیار کند میگردد. آب اکسیژنه اثر میکروب کشی و بوبری دارد چنانکه اگر یک تکه کالباس قرمز را درون ظرف محتوی آب اکسیژنه قرار دهیم پس از چند روز محتویات ظرف کاملا بیبو است و بوی گندیده نمیدهد. آب اکسیژنه رنگها را نیز تخریب میکند بهمین دلیل تکه کالباس درون ظرف بعد از مدتی بیرنگ میشود.
موارد استعمال آب اکسیژنه
از آنجایی که آب اکسیژنه بوبر است در موقع معالجه زخمهای بدبو مورد استعمال قرار میگیرد.
همچنین لکه شراب قرمز و خون و قهوه و غیره را هم میتوان بوسیله آب اکسیژنه پاک نمود. در قرصهای اریتزون 36% آب اکسیژنه به 64% اوره متصل است و چون این قرصها را در دهان بگذارند، اکسیژن میدهد. پس هم میکروبهای دهان را میکشد و هم دندانها را سفید مینماید.
بسیاری از خمیر دندانها و سایر اجسامی که برای پاک کردن دندانها بکار میرود در موقع استعمال تولید آب اکسیژنه میکنند و اکسیژن این آب اکسیژنه دندان را سفید مینماید.
آب اکسیژنه در بیرنگ کردن شاخ ، پشم گوسفند ، پنبه ، کتان ، کنف ، کاه ، چوب ، کاغذ ، روغن ، چربی ، واکس ، صابون ، ابریشم ، عاج ، پر و غیره بکار میرود. رنگ بعضی لکههای صورت را هم آب اکسیژنه تخریب میکند. اگر موی سیاه را پس از شستن با کربنات سدیم ( تا چربی آن برطرف شود ) در محلول آب اکسیژنه بگذارند به رنگ روشن در میآید.
اگر موی سیاه سر را با مخلوطی از 100 گرم آب اکسیژنه 30% و چهار قطره محلول 25% آمونیاک تر نمایند و پس از 10 تا 20 دقیقه با آب خالص و سپس با محلول اسید استیکدار بشویند، بور مایل به قرمز میشود.
وجود آمونیاک از این جهت لازم است که آب اکسیژنه در حضور قلیاییها سریعتر اکسیژن میدهد و در نتیجه موها تندتر بور میشوند. مصرف مکرر آب اکسیژنه برای مو مضر است زیرا که مو را شکننده مینماید. در جنگ جهانی دوم آب اکسیژنه 85%برای اکسیداسیون سریع الکل در زیر دریاییها و موشکها مصرف میکردند. آب اکسیژن رقیق را برای قرقره کردن هم بکار میبرند.
شناسایی آب اکسیژنه
در یک لوله آزمایشی که قبلا چند سانتیمتر مکعب محلول بیکرمات پتاسیم و قدری اسید سولفوریک رقیق ریختهایم آب اکسیژنه میافزاییم در نتیجه رنگ آبی تند که بعدا تبدیل به سبز میشود، ظاهر میگردد. بهمین طریق میتوان وجود آب اکسیژنه را در اریتزن ثابت نمود.
Formula: H2O2
Molar mass: 34.0147 g/mol
Density: 1.45 g/cm³
IUPAC ID: hydrogen peroxide
Boiling point: 150.2 °C
Melting point: -0.43 °C
چرا به استقلال میگن کیسه کش
معنی کیسه کش استقلال,چرا به پرسپولیس لنگی می گویند,کیسه کش یعنی چه,کیسه کش ویکیپدیا,دلیل لقب کیسه به استقلال,چرا به پرسپولیس میگن لنگی,عکس استقلال کیسه کش,کیسه کش لنگی
«لنگی ها»! این عبارتی است که طرفداران استقلال برای تضعیف روحیه طرفداران پرسپولیس از سالهای گذشته به کار می برند، اما اشتباه نکنید.
ریشه تاریخی این موضوع به رنگ قرمز ارتباطی ندارد.زمانی که تیم شاهین به پرسپولیس تبدیل شد و پرسپولیس به پیکان و دوباره پیکان به پرسپولیس
یکی از سردسته های مشهور طرفداران استقلال در اوایل دهه ۵۰ این تعبیر را به کار برد.
«یداله آماده» معروف به یداله بوقی، روزی در قهوه خانه قاسم قهوه چی به اطرافیانش گفت: «این پرسپولیسی ها مثل لنگ حمام می مانند که هر روز دور کمر یکی بسته می شود.»
از آن زمان، عبارتی که «یدا... آماده» آن را به عنوان مثال عنوان کرد، به ورزشگاهها راه یافت.
پرسپولیسی ها نیز در واکنش به توهین طرفداران استقلال به عباس کارگر، عبدالعلی چنگیز را متأسفانه با عبارت «دلاک»! خطاب کردند که به مرور زمان تبدیل به تعبیر امروزی در تضعیف روحیه تماشاگران حریف شد.
مساحت مربع چگونه بدست می آید
مساحت مربع چگونه بدست می آید,ریاضی سوم ابتدایی,مساحت مربع,بدست آوردن مساحت مربع,محیط مربع چگونه بدست می آید,محیط مربع,فرمول محیط مربع چیست,مساحة مربع,
سلام دوستان و همکاران محترم پایه سوم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , نحوه ی بدست آوردن محیط و مساحت مربع ریاضی سوم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
محیط : به اندازه ی دور شکل محیط آن شکل گویند
مساحت : به اندازه ی داخل (سطح) شکل مساحت ان شکل گویند.
محیط مربع : از اونجایی که مربع چهار ضلع دارد پس برای بدست آوردن محیط آن کافیه اندازه ی 4تا ضلع و باهم جمع کنیم :
ظلع اول + ضلع دوم + ضلع سوم + ضلع چهارم : محیط مربع
چون در پایه سوم با ضرب آشنا شدیم پس میتونیم جمع بالارو بصورت ضرب بنویسیم :
محیط مربع : اندازه ی X 4 یک ضلع
مساحت مربع : درواقع مساحت مربع میشه اندازه ی داخل شکل یا همون سطح شکل برای بدست آورن مساحت کافیه اندازه ی یک ضلع و ضربدر خودش کنیم تا مساحت بدست بیاد.
هم خانواده عزت هم خانواده نظر
هم خانواده عزت چیست,هم خانواده نظر چیست,هم خانواده عزت,هم خانواده نظر,کلمه هم خانواده,هم خانواده کلمات,کلمه های هم خانواده,کلمات هم خانواده دبستان,هم خانواده یاب,هم خانواده کلمات فارسی,,هم خانواده کلمه ها,هم خانواده کلمات فارسی آنلاین,هم خانواده یاب آنلاین,دیکشنری کلمات هم خانواده فارسی,هم خانواده کلمات فارسی,هم خانواده یابی,دانلود کتاب گنجینه لغات هم خانواده
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , هم خانواده بعضی از کلمات و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
تعریف کلمات هم خانواده : کلمه هایی که از نظر ظاهر ، به خصوص سه حرف اصلی شبیه هم هستند و از نظر معنا به هم نزدیکند
هم خانواده عزت : تعزز - تعزیز - معزز - عزیز - عزت
هم خانواده نظر : نظرات - منظور - نظر - انظار
هم خانواده عید هم خانواده عهده هم خانواده عزیز هم خانواده صبر هم خانواده معتدل
کلمه هم خانواده,هم خانواده کلمات,هم خانواده درس,کلمه های هم خانواده,کلمات هم خانواده دبستان,هم خانواده یاب,هم خانواده کلمات فارسی,هم خانواده هلاکت,هم خانواده کلمه ها,هم خانواده کلمات فارسی آنلاین,هم خانواده یاب آنلاین,دیکشنری کلمات هم خانواده فارسی
,هم خانواده کلمات فارسی,هم خانواده یابی,دانلود کتاب گنجینه لغات هم خانواده
سلام دوستان و همکاران محترم
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , هم خانواده بعضی از زکلمات و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
تعریف کلمات هم خانواده : کلمه هایی که از نظر ظاهر ، به خصوص سه حرف اصلی شبیه هم هستند و از نظر معنا به هم نزدیکند
هم خانواده عید : اعیاد
هم خانواده عهده : عهد , تعهد , متعهد
هم خانواده عزیز : معزز
هم خانواده صبر : صبور , صابر
هم خانواده معتدل : اعتدال , عدل , عدالت
معنی شعر سخن فارسی ششم ابتدایی
معنی شعر کم گوی و گزیده گوی چون در ششم,معنی شعرهای فارسی ششم دبستان,معنی شعر سخن,شعر سخن فارسی ششم,معنی شعر سخن نظامی
,معنی شعر سخن فارسی ششم ابتدایی 96,معنی شعر سخن 96,
سلام دوستان و همکاران محترم پایه ششم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , معنی شعر سخن فارسی ششم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
با اینکه سخن به لطف آب است , کم گفتن هر سخن , صواب است
با اینکه حرف زدن مانند آب خیلی خوب است,اما,کم حرف زدن بسیار بهتر و شایسته است
آب ارچه همه زلال خیزد -- از خوردن پر , ملال خیزد
گرچه آب بسیار پاک و زلال است,اما اگر زیاد بنوشی اذیّت می شوی
کم گوی و گزیده گوی , چون دُر -- تا زاندک تو , جهان شود پُر
در سخن گفتن زیاده روی نکن,کم حرف بزن اما حرف های خوب و درست,تا حرف خوب تو (هرچند کم) را دیگران بخاطر بسپارند.
لاف از سخن چو دُر توان زد -- آن خشت بود که پر توان زد
درست نیست که حتی سخن خوب و درست را با زیاده گویی همراه کنی,زیرا آنچه که می توانی بسیار زیاد استفاده کنی مانند خشت و گل اهمیتی ندارد. (یعنی ارزش حرف خوب را با زیاده گویی و زیاده روی از بین نبر)
یک دسته گل ِ دِماغ پرور -- از خرمن صد گیاه , بهتر
یک دسته گلی که با بو کردن آن احساس آرامش پیدا می کنی , از یک خرمن گیاه (مقدار زیادی گیاه را در یک جا جمع آوری کنن) بی فایده بهتر است
نظامی
معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای کلاس پنجم
معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای از فردوسی,معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای,شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای کلاس پنجم,معنی شعر خرد رهنمای کلاس پنجم,معنی شعرهای کلاس پنجم,خرد رهنمای خرد دلگشای,معنی خرد رهنمای وخرد دلگشای
,معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای پنجم دبستان,معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای پنجم ابتدایی
,معنی شعر خرد دلگشای,معنی بیت خرد رهنمای و خرد دلگشای,معنی شعر به دانش گرای و بدو شو بلند
سلام دوستان و همکاران محترم پایه پنجم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , معنی شعر خرد رهنمای و خرد دلگشای فارسی پنجم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
معني شعر خرد رهنماي و خرد دلگشاي
فارسي پنجم
به نام خداوند جان و خرد - کزين برتر انديشه برنگذرد
به نام خداوندی که آفریدگار جان و اندیشه است و بالاتر از او چیزی وجود ندارد که اندیشه ما بتواند به آن دست پیدا کند.
خرد رهنماي و خرد دلگشاي -- خرد دست گيرد به هر دو سراي
خرد و دانش بهترین راهنما و بالاترین سبب شادی انسان ها می باشد، و خرد سبب خوشبختی در هر دو جهان می شود
به دانش گراي و بدو شو بلند -- چو خواهي که از بد نيابي گزند
به کسب دانش بپرداز و بوسیله ی آن به مقام بالا برس،اگر می خواهی که از بدیها و نادانی ها به تو آسیبی نرسد
زنادان , بنالد دل سنگ و کوه -- اَزيرا ندارد بَرِ کس,شکوه
از دست انسان نادان حتی دل سنگ و کوه هم می نالد( چون انسان نادان حتی به غیر انسان ها هم آسیب می رساند ) ، به همین دلیل هم پیش هیچ کس ارزش و احترام ندارد
توانا بود هر که دانا بود , ز دانش دل پير , بُرنا بود
هر انسانی که دانش آموخته است توانا ( قدرتمند ) هم هست .بوسیله ی دانش حتی دل افراد مسن هم احساس جوانی می کند
فردوسي
ریاضی سوم دبستان صفحه 30
جواب تمرین ریاضی سوم دبستان صفحه 30,جواب دلیل بیاورید صفحه 30 ریاضی سوم,جواب تمرینات کتاب ریاضی سوم دبستان,چطوری مدرسه را نابود کنیم,جواب کتاب ریاضی سوم دبستان,کتاب ریاضی سوم ابتدایی با جواب,گام به گام ریاضی سوم دبستان,جواب سوالات ریاضی سوم ابتدایی,جواب سوالات کتاب ریاضی سوم ابتدایی,پاسخ سوالات ریاضی سوم ابتدایی,جواب تمرینات ریاضی سوم ابتدایی جدید
سلام دوستان و همکاران محترم پایه سوم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , جواب تمرین صفحه 30 کتاب ریاضی سوم ابتدایی ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
* دوستای دانش آموز عزیز , لطفا ابتدا تمرین های کتاب و خودتون بدست بیاورید بعد به سایت برای دیدن جواب ها مراجعه کنید.[وگرنه تنها از روی نوشته و دیدن هیچ فایده ای برای شما عزیزان نداره]
فــدا
تغییرات فیزیکی و شیمیایی علوم پنجم ابتدایی
پاورپوینت تغییرات فیزیکی و شیمیایی,تغییرات فیزیکی و شیمیایی پنجم دبستان,تغییرات فیزیکی و شیمیایی مواد,مثال تغییرات فیزیکی و شیمیایی علوم پنجم ابتدایی
,روش تدریس تغییرات فیزیکی وشیمیایی,ماده تغییر می کند,عکس تغییرات فیزیکی و شیمیایی,طرح درس تغییرات مواد
سلام دوستان و همکاران محترم پایه پنجم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , سوالات و مطالب مربوط به فصل دوم علوم پنجم ابتدایی (تغییرات فیزیکی و شیمیایی) ویژه ی سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
نمونه سوالات فصل دوم علوم پنجم ابتدایی : تغییرات مواد
1- مواد به چند شکل تغییر می کنند؟ دو شکل تغییر فیزیکی و تغییر شیمیایی.
2- تغییر فیزیکی را تعریف کنید؟ در تغییر فیزیکی شکل، اندازه و حالت جسم تغییر می کند مانند پاره کردن کاغذ.
3- تغییر شیمیایی را تعریف کنید؟ در تغییر شیمیایی یک ماده به ماده ی جدیدی تبدیل تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی جسم تغییر می کند مانند تهیه ی ماست از شیر.
4- مواد چند حالت دارند؟ سه حالت، جامد، مایع و گاز
نشانه های تغییر شیمیایی :
1- تشکیل رسوب : هرگاه در اثرمخلوط کردن دو یا چند محلول، یک رسوب ایجاد شود ( محلول کدر شود )، یک تغییر شیمیایی روی داده است. تشکیل سفیدک روی لباس پس از شستن، یک تغییر شیمیایی است ( رسوب کردن گل در آب گل آلود یک تغییر فیزیکی است ).
2- تغییر رنگ : هرگاه دو محلول بی رنگ را مخلوط کنیم و یک ماده ی رنگی تولید شود یا براثر مخلوط کردن دو ماده ی رنگی، رنگ اولیه از بین برود یا کم رنگ شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است ( ریختن ید بر روی نشاسته یا سیب زمیتی که رنگ آن را آبی می کند).
3- در تغییر شیمیایی نور و گرما آزاد می شود : درسوختن گاز در اجاق یا چراغ گاز - درسوختن منیزیم ( نور شدید - فلاشهای عکاسی قدیمی )
4- پختن غذا ( کباب کردن ) : در پختن غذا یا کباب کردن هم یک تغییر شیمیایی روی می دهد.
5- خروج گاز : اگر دو یا چندماده ی شیمیایی را با هم مخلوط کنیم و گاز تولید شود، یک تغییر شیمیایی روی داده است مانند جوش شیرین و سرکه که گار کربینیک یا دی اکسید کربن آزاد می شود.
توجه : وقتی آب را گرم می کنیم، بخار می شود یعنی به شکل گاز درمی آید که یک تغییر فیزیکی است.
مطالب بیشتر در ادامه مطلب
مخلوط و محلول چهارم دبستان
محلول و مخلوط چیست,روش جداسازی مخلوط ها,انواع مخلوط,طرح درس علوم چهارم درس مخلوط ها,مخلوط غیر یکنواخت,تعریف محلول
,محلول چیست,محلول چیست چهارم ابتدایی
سلام دوستان و همکاران محترم پایه چهارم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , مخلوط و محلول علوم چهارم دبستان ویژه ی مهر ماه سال تحصیلی 96-97 و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
مخلوط چگونه تشکيل مي شود؟
وقتي دو يا چند ماده مختلف با يکديگر به ترتيبي بياميزند که ما بتوانيم آن ها را از هم جدا کنيم و هر ماده اي خاصيت خود را حفظ کند، مخلوط تشکيل شده است.
در مخلوط ممکن است مواد مخلوط شونده همگي جامد، مايع و يا گاز باشند، يا يکي از مواد جامد و ديگري مايع باشد مثل نمک و آب که مخلوط آب نمک درست مي کنند.
هواي اطراف ما که گازي شکل است مخلوطي از گازهاي مختلف است. بسياري از خوراکي ها نيز به صورت مخلوط مصرف مي شوند.
در يک مخلوط، هر ماده تمام خاصيت هاي خود را حفظ مي کند.
مخلوط هاي يکنواخت (محلول):
وقتي يک حبه قند را در آب مي اندازيد، ذره هاي قند از هم جدا مي شوند و در بين ذره هاي آب قرار مي گيرند و مخلوط يکنواخت درست مي کنند. در نتيجه قند در آب حل مي شود. به اين نوع مخلوط، محلول مي گوئيم.
ماده حل شونده و ماده حلال:
اگر يک قاشق شکر را در آب بريزيد و هم بزنيد، شکر در آب حل مي شود. در اين محلول به شکر ماده حل شونده و به آب ماده حل کننده يا حلال مي گويند. محلول شکر در آب يک محلول جامد در مايع و محلول الکل در آب محلول مايع در مايع است.
در محلول ها، ماده حل شده، خود به خود از حلال جدا نمي شود.
پرسش هاي تشريحي:
به پرسش هاي زير پاسخ کامل دهيد:
مطالب بیشتر در ادامه مطلب
شعر روباه و زاغ چهارم دبستان
دانلود شعر روباه و زاغ,روباه و زاغ جدید,کلیپ روباه و زاغ,معنی شعر روباه و زاغ چهارم دبستان,معنی شعر روباه و زاغ,داستان روباه و زاغ,شعر زاغکی قالب پنیری دید,خلاصه داستان روباه و زاغ,شعر روباه و کلاغ
سلام دوستان و همکاران محترم پایه چهارم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , شعر و معنی شعر روباه و زاغ فارسی چهارم ابتدایی و آماده کردیم
امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــدا
بخوان و حفظ کن صفحه 34 فارسی چهارم ابتدایی
روباه و زاغ
زاغکی , قالب پنیری دید -- به دهان برگرفت و زود پرید
بچه زاغی یه قالب پنیر دید آن را به دهانش گرفت و شروع به پرواز کرد
بر درختی نشست در راهی -- که از آن می گذشت روباهی
در بین راه روی درختی نشست که روباهی از آنجا رد می شد
روبه ِ پُرفریب و حیلت ساز -- رفت پای درخت و کرد آواز
روباه فریبکار و حیله گر زیر درخت رفت و شروع به حرف زدن کرد (تعریف کردن)
گفت : به به! چقدر زیبایی! -- چه سری , چه دُمی,عجب پایی!
روباه به زاغ گفت : به به چقدر تو زیبا و قشنگی , عجب سر و دُم و پای قشنگی داری
پَر و بالت سیاه رنگ و قشنگ -- نیست بالاتر از سیاهی رنگ
پرها و بالهایت سیاه رنگو قشنگ هستند و قطعا قشنگتر از رنگ سیاه رنگ دیگری نیست
گر خوش آواز بودی و خوش خوان --- نَبُدی بهتر از تو در مرغان
اگر خوش صدا و خوش آواز بودی , در بین مرغان بهتر از تو وجود نداشت (بهترین پرنده در بین پرندگان بودی)
زاغ می خواست قار قار کند -- تا که آوازش آشکار کند
زاغ که تعریف های روباه را دید , خواست شروع به آواز خواندن کند تا صدای زیبایش را نسان روباه دهد
طعمه اُفتاد چون دهان بگشود -- روبَهَک جَست و طعمه را بِرُبود
زاغ تا دهانش را باز کرد قالب پنیر به زمین افتاد و روباه سریع پرید و آن را برداشت
باز آفرینی از حبیب یغمایی
دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی
,دخالت های مفید انسان در طبیعت,تحقیق در مورد دخالت انسان در طبیعت,تحقیق دخالت انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت مفید یا مضر,پایه پنجم ابتدایی,علوم پنجم ابتدایی,کانال تلگرام پنجم ابتدایی,دخالت انسان در طبیعت,دخالت های انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت,دخالت مفید انسان در طبیعت,مفید یا مضر بودن دخالت انسان در طبیعت,دخالت انسان در طبیعت مفید است یا مضر,مفید بودن دخالت انسان در طبیعت,نقش انسان در حفظ یا تخریب زیستگاه,نقش انسان در تخریب محیط زیست,نقش انسان در حفظ محیط زیست
سلام دوستان و همکاران محترم پایه پنجم ابتدایی (دبستان)
در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , مطلبی درمورد دخالت انسان در طبیعت ویژه ی درس علوم پنجم ابتدایی و آماده کردیم
امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره
فــــدا
مقدمه
داستان دخالت انسان در طبیعت با داستان تکامل اجتماعی او همراه است. انسان در شروع عصر حجر مداخلهای در رویدادهای طبیعی نداشته و به مقدار قابل توجهی از منابع آن بهره برداری نمیکرده است. زیرا صنعت او ابتدایی و جمعیتش کم و خواستهایش ساده بودهاند. انسان فقط گردآورنده خوراک و شکارچی بود و به قدر حاجت ، خوراک جمع آوری و حیوان شکار میکرد. انسان پس از طی دوره شکار و گردآوری خوراک به کشت گیاهان و اهلی کردن جانوران پرداخت.
در حدود هزار سال پیش مردم خاورمیانه این دو روش را با یکدیگر تلفیق کردند و کشاورز و دامدار شدند و در نتیجه از آوارگی در آمدند و اسکان یافتند. انسان عصر حجر برای ادامه زندگی فقط به انرژی عضلههای خود متکی بود، اما انسان این دوره جدید از انرژی جانوران اهلی شده نیز استفاده میکرد. این تغییرات دو نتیجه مهم دربر داشت. یکی آنکه انسان برای تامین زمین مورد نیاز ، بخشی از جنگلها را از بین برد. نتیجه دوم آنکه به علت فراوانی ذخیره غذاهای گیاهی ، که حاصل کشاورزی گسترده تر است، جمعیت انسان رو به فزونی نهاد و افزایش جمعیت به دخالت بیشتر انسان در طبیعت انجامید.
مواردی از تاثیر منفی انسان بر محیط زیست
جابجا نمودن مواد , لغزش و ریزش ,نشست زمین,زمین لرزههای مصنوعی,تسریع فرسایش طبیعی,افزایش سیل,افزایش رسوبگذاری
تاثیر منفی بر دریاچه,آلودگی آبها,تخریب سفره آبها,آلودگی هوا,افزایش اثر گلخانهای,از بین رفتن لایه ازون
توضیحات بیشتر در ادامه مطلب
برای ورود به کانال معلم یار با پاسخنامه روی لینک زیر کلیک نمایید
tg://resolve?domain=MoallemYariR
FilmeTadris@
برای ورود به کانال فیلم های صفحه ب صفحه دروس روی لینک زیر کلیک نمایید
tg://resolve?domain=filmtadris