close
تبلیغات در اینترنت
دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی

معلم یار،دانلود نمونه سوال

,

دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی,دخالت های مفید انسان در طبیعت,تحقیق در مورد دخالت انسان در طبیعت,تحقیق دخالت انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت مفید یا مضر,پایه پنجم ابتدایی,علوم پنجم ابتدایی,کانال تلگرام پنجم ابتدایی,دخالت انسان در طبیعت,دخالت های انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت,دخالت مفید انسان در طبیعت,مفید یا مضر بودن دخالت انسان در طبیعت,دخالت انسان در طبیعت مفید است یا مضر,مفید بودن دخالت انسان در طبیعت,نقش انسان در حفظ یا تخریب زیستگاه,نقش انسان در تخریب محیط زیست,نقش انسان در حفظ محیط زیست,

دسترسی به مطالب سایت بصورت طبقه بندی شده

دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی

مطالب مرتبط با این پست: پایه پنجم ابتدایی, علوم پایه پنجم,

دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی

,دخالت های مفید انسان در طبیعت,تحقیق در مورد دخالت انسان در طبیعت,تحقیق دخالت انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت مفید یا مضر,پایه پنجم ابتدایی,علوم پنجم ابتدایی,کانال تلگرام پنجم ابتدایی,دخالت انسان در طبیعت,دخالت های انسان در طبیعت,یکی از دخالت های انسان در طبیعت,دخالت مفید انسان در طبیعت,مفید یا مضر بودن دخالت انسان در طبیعت,دخالت انسان در طبیعت مفید است یا مضر,مفید بودن دخالت انسان در طبیعت,نقش انسان در حفظ یا تخریب زیستگاه,نقش انسان در تخریب محیط زیست,نقش انسان در حفظ محیط زیست

سلام دوستان و همکاران محترم پایه پنجم ابتدایی (دبستان)

در این پست از سایت معلم یار برای شما عزیزان , مطلبی درمورد دخالت انسان در طبیعت ویژه ی درس علوم پنجم ابتدایی و آماده کردیم

امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره

فــــدا

کانال تلگرام پنجم ابتدایی

 

مقدمه

داستان دخالت انسان در طبیعت با داستان تکامل اجتماعی او همراه است. انسان در شروع عصر حجر مداخله‌ای در رویدادهای طبیعی نداشته و به مقدار قابل توجهی از منابع آن بهره برداری نمی‌کرده است. زیرا صنعت او ابتدایی و جمعیتش کم و خواستهایش ساده بوده‌اند. انسان فقط گردآورنده خوراک و شکارچی بود و به قدر حاجت ، خوراک جمع آوری و حیوان شکار می‌کرد. انسان پس از طی دوره شکار و گردآوری خوراک به کشت گیاهان و اهلی کردن جانوران پرداخت.

در حدود هزار سال پیش مردم خاورمیانه این دو روش را با یکدیگر تلفیق کردند و کشاورز و دامدار شدند و در نتیجه از آوارگی در آمدند و اسکان یافتند. انسان عصر حجر برای ادامه زندگی فقط به انرژی عضله‌های خود متکی بود، اما انسان این دوره جدید از انرژی جانوران اهلی شده نیز استفاده می‌کرد. این تغییرات دو نتیجه مهم دربر داشت. یکی آنکه انسان برای تامین زمین مورد نیاز ، بخشی از جنگلها را از بین برد. نتیجه دوم آنکه به علت فراوانی ذخیره غذاهای گیاهی ، که حاصل کشاورزی گسترده تر است، جمعیت انسان رو به فزونی نهاد و افزایش جمعیت به دخالت بیشتر انسان در طبیعت انجامید.

مواردی از تاثیر منفی انسان بر محیط زیست

جابجا نمودن مواد

مقدار سنگ و خاکی که انسان برای ساختن بنا یا راه در وسعت معینی از زمین و در مدتی کوتاه جابجا می‌کند گاهی هزاران بار بیشتر از آن است که در همان وسعت و زمان بوسیله عوامل طبیعی فرسایش می‌یابد. این موضوع به خوبی در معادن روباز قابل مشاهده است.

لغزش و ریزش

انجام حفاری و ایجاد دامنه‌های مصنوعی یا خاکی کردن زیردامنه‌های طبیعی ، ورود آب از مخازن و مجاری به دامنه‌ها و بارگذاری سطح دامنه هم عواملی در جهت ایجاد گسیختگیهای دامنه‌ای است.

نشست زمین

با استخراج مواد جامد (مواد معدنی) یا مایع (نفت و آب) از زیر زمین یا بارگذاری بیش از حد ، سطح زمین نشست می‌کند.

زمین لرزه‌های مصنوعی

تحمیل بار اضافی بر زمین (مثلا بر اثر آبگیری مخازن سدها) ، ریختن فاضلاب کارخانه‌ها در چاههای عمیق ، و بالاخره انفجارهای هسته‌ای از عوامل مهم ایجاد زمین لرزه‌های مصنوعی (القایی) اند.

تسریع فرسایش طبیعی

از بین بردن پوشش گیاهی و جنگلها ، تبدیل زمینهای جنگلی یا مراتع به زمینهای کشاورزی ، رها نمودن زمینهای شخم زده شده و چرای مفرط جانداران ، فرسایش طبیعی توسط آب یا باد را افزایش می‌دهد. نتیجه مهم افزایش فرسایش از دست رفتن خاکهای گرانبهای کشاورزی است.

افزایش سیل

کاستن از قابلیت نفوذ زمین بر اثر شهرسازیها ، ایجاد ساختمان و مانع در آب طبیعی ، مخصوصا در دشتهای سیلابی ، حذف پوشش جنگلی و گیاهی نفوذ آب به زمین را کاهش می‌دهد و در مقابل جریان آب سطحی و نوسانات آب رودخانه را بیشتر می‌کند.

افزایش رسوبگذاری

افزایش فرسایش طبیعی توسط انسان ، حمل و رسوب بیش از حد ذرات سنگ و خاک را به دنبال دارد. پرشدن سریع مخازن سدها از رسوبات و بسته شدن کانالهای آب مثالهایی در این مورد است.

تاثیر منفی بر دریاچه

فعالیتهای مختلف انسان در اطراف دریاچه‌ها ، باعث ازدیاد رسوبات دریاچه‌ای ، آلودگی آب دریاچه ، از بین رفتن جانوران و تغییر وضعیت طبیعی دریاچه می‌شود.

آلودگی آبها

رها نمودن ، پسماندهای صنعتی ، بیمارستانی و مانند آن به آبهای جاری یا زیرزمینی ، آلودگیهای شیمیایی و زیستی آنها را به همراه دارد. آبهای آلوده در کنار همه خطرات دیگرشان معمولا خورندگی زیادی داشته و به خطوط لوله و تاسیسات دیگر صدمه وارد می‌کنند.

تخریب سفره آبها

بهره برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی باعث افت سطح ایستابی و در مواردی جایگزین شدن آن با آب شور و در نتیجه تباه شدن سفره آب می‌گردد.

آلودگی هوا

دود کارخانه‌ها و وسایل نقلیه و بطور کلی وسایل ماشینی هوا را به شدت آلوده می‌کند تا حدی که در برخی از نقاط سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد. بارانهای اسیدی ناشی از هوای آلوده عامل مهم تسریع هوازدگی است و تاثیری منفی بر حیات در سطح زمین دارد.

افزایش اثر گلخانه‌ای

افزایش میزان در اتمسفر ، که عمدتا از سوختن مواد نفتی حاصل می‌شود، پوششی در اطراف زمین بوجود آورده است. انرژی خورشید پس از بازتاب از سطح زمین توسط این لایه جذب می‌شود. در نتیجه این فرآیند ، که اثر گلخانه‌ای جو نام دارد، زمین به تدریج در حال گرم شدن است. تنها یکی از عواقب این عمل ذوب یخهای قطبی و بالا آمدن سطح دریاهاست که به زیر آب رفتن نقاط استپ زمین را به همراه دارد.

از بین رفتن لایه ازون

در ارتفاع حدود 50 کیلومتری اتمسفر لایه بسیار رقیقی از ازون ، ، وجود دارد که عامل اصلی جذب اشعه مرگبار فرابنفش خورشیدی است. مصرف بی رویه برخی از مواد شیمیایی سنتتیک (از جمله گاز کلروفلوئوروکربن CFC که اغلب به عنوان پرکننده در اسپریها مصرف می‌شود) باعث تجزیه ازون و از بین رفتن تدریجی این لایه می‌شود.

 

دخالت انسان در طبیعت علوم پنجم ابتدایی




پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کنید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

دسترسی آسان به بخش های مهم سایت معلم یار

آزمون نوبت اول (ویژه ی دی ماه)
آزمون نوبت دوم (ویژه ی اردیبهشت و خرداد)
پيک آدينه (تمام پایه های تحصیلی)
طرح درس (سالانه , روزانه و هفتگی تمام پایه ها و تمام دروس)
ریاضی ششم ابتدایی (فصل به فصل , ماه به ماه)
ریاضی پنجم ابتدایی (فصل به فصل , ماه به ماه)
ریاضی چهارم ابتدایی (فصل به فصل , ماه به ماه)
ریاضی سوم ابتدایی (فصل به فصل , ماه به ماه)
ریاضی دوم ابتدایی (فصل به فصل , ماه به ماه)
نمونه سوال (تمام دروس , تمام پایه ها)
Instagram @Saeed Sajedi Raeisi

Instagram Profile (@Saeed Sajedi R)

logo-samandehi
نظرسنجی
از سایت و مطالب سایت راضی هستید؟!



از قالب جدید سایت راضی هستید؟! (مهر 96)



| کانال تلگرام معلم یار (ویژه ی سال تحصیلی 97-96)